یکی از مشهورترین چلوکبابی های ایران، چلوکباب رفتاری است. آغاز به کار چلوکبابی رفتاری به حدود یک قرن پیش باز می گردد.حاج علی اکبر رفتاری در سال 1290 در زیر بازارچه قوام الدوله واقع در میدان شاپور که یکی از میدان های بزرگ آن روز تهران بود چلوکبابی رفتاری را راه اندازی کرد، این چلوکبابی 150 متر مربع مساحت داشت و با 16 کارگر زیر نظر شادروان علی اکبر رفتاری اداره می شد. مشتریان این چلوکبابی عموماً کسبه و اهل محل بودند. از اولین روز افتتاح، هدف تلاش رفتاری کیفیت بالای غذا و رضایت مراجعه کنندگان بود. به تدریج کیفیت غذای رفتاری شهرهء شهر شد، طوری که از دیگر نقاط شهر هم برای خوردن غذا به چلوکبابی رفتاری می آمدند، تا جایی که در شهر 500 هزار نفری تهران آن روز، روزانه حدود 2000 پرس غذا به مشتریان عرضه می شد.

این چلو کبابی بیش از 50 سال با موفقیتی روز افزون در همان محل به کار خود ادامه می دهد. استقبال و افزایش روز افزون مراجه کنندگان به چلوکبابی رفتاری، حاج علی اکبر رفتاری را به این نتیجه رساند که محل فعلی جوابگو نیست و باید محل بزرگتری را برای این کار در نظر بگیرد تا بتوان خدمات بهتر و بیشتری به مشتریانش ارئه نماید. در سال 1344 رفتاری در همان محدودهء میدان شاپور ساختمانی با مساحت 650 متر مربع در 1.5 طبقه به این منظور خریداری کرد. این ساختمان پس از بازسازی، با حدود 25 پرسنل با تجربه آماده پذیرایی از مشتریان شد.

پس از فوت حاج علی اکبر رفتاری، فرزندان او حاج ابوالقاسم رفتاری و حاج محمود رفتاری مدیریت چلوکبابی را به عهده گرفتند و کار پدر را ادامه دادندتوجه به بهداشت غذای تهیه شده در چلوکبابی رفتاری، تا حدی بود که برای اولین بار در ایران بازدید مشتریان از آشپزخانه قبل از صرف غذا حق مسلم آنان شمرده می شد. آشپزخانه در سالن غذاخوری به شکلی بنا شده بود که مشتریان به راحتی بتوانند از آن بازدید کنند.
کیفیت مطلوب غذای رفتاری که زبانزد تهران نشینان بود منجر به توسعه چلوکبابی رفتاری شد، و در سال 1354 با همت محمود رفتاری (پیش کسوت ورزش کشتی ایران) تعمیراتی اساسی در این محل صورت گرفت و به ساختمانی 4 طبقه با زیربنای 1560 متر مربع تبدیل شد که در آن 50 کارگر مشغول به کار بودند.

وضعیت جدید ساختمان امکان برگزاری مراسم و جشن ها را فراهم کرده بود و تالاری به این منظور اختصاص پیدا کرد تا خدمات بیشتری به مشتریان ارائه شود در سال 1364 نادر رفتاری بعد از بازگشت از انگلستان با توجه به علاقه شدیدی که به این حرفه داشت، تحت نظارت پدر و عموی خود، کار در رستوران را از ساده ترین کارها شروع کرد. او در آغاز کار بی هیچ تفاوتی نسبت به سایر کارگران، به کارهایی همچون نظافت و ظرفشویی پرداخت. و در سال 1369 با توجه به علاقه و پشت کار فراوان، مدیریت مجموعه را به عهده گرفت و با موفقیت به کار ادامه داد.

نادر رفتاری در سال 1378 شعبهء رفتاری را در یکی از برج های سعادت آباد واقع در غرب تهران تاًسیس نمود. شعبهء جدید در 2 طبقه فوقانی این برج با مساحت 1150 متر مربع زیربنا است که یک طبقه آن رستوران و طبقه دیگر آن به تالارهای برگزاری مراسم اختصاص دارد.

رستوران در بالاترین طبقه ساختمان واقع شده که چشم انداز زیبایی به شهر تهران دارد و در حال حاضر 60 نفر پرسنل در آن مشغول به کار میباشند. این رستوران به طور متوسط روزانه 700 پرس غذای مختلف ازجمله چلوکباب به مشتریان خود عرضه می کند.
گویی عشق و علاقه این حرفه در خانواده رفتاری موروثی است. چنان که هلیا رفتاری دختر نادر رفتاری نیز به این حرفه علاقه بسیار زیادی نشان می دهد و خود را برای به عهده گرفتن مدیریت رستوران های زنجیره ای رفتاری آماده می کند. حدود یک قرن تجربه وتلاش خانواده رفتاری در ارائه غذا با بهترین کیفیت و پشتوانه ارزشمند و تایید همیشگی مشتریان، چشم انداز مناسبی برای توسعه بیشتر رستورانهای رفتاری فراهم کرده است.
با توجه به کثرت ایرانیان مقیم دبی تاسیس شعبه رستوران رفتاری در دبی از برنامه های آتی نادر رفتاری است.